Jógaegyesület Érd

Vegetárius táplálkozás és jó egészség - semmi kétség!


Dr. Dejan Kupnik
Baleseti sürgosségi betegellátási Központ /Maribor, Szlovénia, Európa
(okleveles JMÉ oktató) - 2002. november 11.


Bevezetés

vegetárius étel

A húst mindig úgy tekintették, mint a táplálkozás alfáját és omegáját, de ma már tudjuk, ezt néhány újabb orvosi tudományos közlemény is alátámasztja, hogy a választékos vegetárius étrend mindent biztosít a test számára, ami a fejlődéséhez és egészséges működéséhez szükséges.

Másfelől, a vegetárius ételek egyáltalán nem tartalmaznak telített zsírokat (kivéve a tejet és tejtermékeket), viszont nagyon gazdagok vitaminokban, ásványi anyagokban és élelmi rostokban. Ez az oka annak, hogy ezeket az ételeket a szív- és érrendszeri betegségek és a rák elleni védelemként tartják számon. Az élelmi rostok, melyek szerkezetüket tekintve megemészthetetlen komplex cukrok, megkötik a vizet a belekben, s ezáltal gyorsítják a béltartalmak áthaladását. Ez a székrekedés és diverticulosis ellenében hat. A rostok segítik a vér lipidek csökkentését is (mivel az élelmi rostok a vízzel együttesen megkötik a koleszterint is) és rákmegelőző hatásúak -- mivel a béltartalmak gyorsabb áthaladása miatt, az említett karcinogén agyagok nem tudnak túl hosszú időn át érintkezni a bél nyálkahártyájával.

A vegetárius táplálék sok vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, és ezek közül néhány (A, E, C vitaminok és a szelén) antioxidáns hatású -- ezek segítenek az arteroszklerotikus (idő előtti érelmeszesedési) folyamatok kialakulásának, rák kifejlődésének és az öregedés folyamatának lelassításában.

A komplex cukrok, melyek szintén megtalálhatók a vegetárius étrendben, nem okoznak nagy ingadozást az étkezések utáni vércukorszintben (ellentétben a finomított konyhai cukorban található egyszer? cukrokkal, az édességekkel, stb.), hanem lassabb és sokkal kiegyenlítettebb inzulintermelést eredményeznek. (Az inzulin a vércukorszintet szabályzó hormonok egyike.)


Lehet-e veszélyes a vegetárius étrend?

saláta evő nő

Sosem bizonyította be egyetlen átfogóbb tanulmány sem, hogy a vegetárius életmód az egészségünkre nézve kockázatos lehet. Ellenkezőleg -- a jól megtervezett és gazdag vegetárius étrend az élet minden szakaszában megfelelő, beleértve a terhesség és szoptatás időszakát is. Alkalmasnak tartják az emberi test egészséges fejlődésének és működésének biztosítására. Mindennapi étrendünknek tartalmazni kéne gabonaféléket, hüvelyeseket, friss zöldségeket és gyümölcsöket (szárított gyümölcsöket is), dióféléket, magvakat, tejet és tejtermékeket (alacsony zsírtartalmúakat a felnőttek, magas zsírtartalmúakat a gyerekek számára.) A kizárólag gyümölcsökből és zöldségekből álló étrendek nem tartalmaznak a test normál működéséhez szükséges néhány nélkülözhetetlen tápanyagot, és különösen alkalmatlanok növekedésben lévő gyermekek számára.


Mi a helyzet a B12 vitaminnal?

tejes pohár

Hosszú ideig úgy vélték, hogy a szójatermékek, mint pl. a miso, tempeh, tamari, shoyu, és néhány egyéb algatermék, mint pl. a nori alga elegendő B12 vitamint tartalmaz. Nemrégiben azonban felfedezték, hogy az efféle termékek csak ún. B12-analógokat tartalmaznak, vagyis olyan vegyületeket, melyek csak kémiailag hasonlítanak a B12 vitaminra, de a valódi B12 vitaminnal ellentétben, nincsenek semmilyen élettani hatással a szervezetünkre. Néha ezek a "hamis" B12-k meg is zavarhatják a valódi B12 vitaminnak a bélben való felszívódását. Mi tudunk hát tenni? Fogyasszunk tejet és tejtermékeket! Van néhány valódi B12 vitaminnal dúsított szója- és gabonakészítmény is, és bebizonyították, hogy e termékek legalább heti négy alkalommal való fogyasztása biztosítja a szervezet egészséges működéséhez szükséges B12 vitamin szint fenntartását.


Kell-e halat ennünk?

A magzat növekedéséhez rendkívül fontosak az ún. omega-3 telítetlen zsírsavak (különösen az agy, a teljes idegrendszer és a szem recehártyáinak fejlődéséhez). Ezek megtalálhatók a halkészítményekben, de a leendő vegetárius anyák hozzájuthatnak az omega-3 zsírsavakhoz lenmag fogyasztásával is. Tudományosan igazolták, hogy a lenmag nagy mennyiségben tartalmaz omega-3 zsírsavakat, melyek (élettani reakciók tekintetében) egyenértékűek a halakból származó zsírsavakkal. A lenmagban lévő zsírsavak szívritmus rendellenességek megelőzésére is kiválóan alkalmasak, és segítik az arteroszklerózis folyamatának lassítását.


A vegetárius ételek elkészítési módja

A zöldségeket nem szabad túlfőzni. 15 percnyi hőkezelés elegendő. Ha a zöldségeket túl sokáig főzzük, számos vitamin -- főként a C-vitamin és a folsav -- tönkremegy. Ez utóbbi a magzat normál fejlődéséhez, különösen az idegrendszer fejlődéséhez is nagyon fontos.

zöldségek

A vasnak a belekből való felszívódását könnyítendő, egy kevés citromlét adhatunk a zöldsalátákhoz és gyümölcssalátákhoz, valamint egyéb szója- és gabonasültekhez.

Olajban sem célszerű túl sokáig sütni az ételünket, mivel ez az eljárás bizonyítottan összefüggésbe hozható az arteroszklerózis gyorsabb kialakulásával, a szívinfarktussal, agyvérzéssel és a rák kialakulásával.


Befejezésül

A gazdag és jól megtervezett vegetárius étrend egészségünk kulcsa. Az életünk nem olyasvalami, amit minden nap megvásárolhatunk a piacon. Az élet egy különleges jelenség -- egy egyszeri lehetőség, melybe be kell fektetnünk, hogy viszonzásul visszakapjunk valami jót. Az elmondottak alapján látható, hogy a vegetáriánizmus jelentős egészségjavító és egészségmegőrző hatással bír, fizikális és mentális szinten egyaránt.


vegetárius táplákozás, lakto vegetáriánus táplákozás:

hús, hal és tojás nélküli étkezés

arteroszklerotikus folyamat:

érelmeszesedés

diverticulosis:

a vastagbél nyálkahártya tasakszerű kitüremkedése az izomrostokon keresztül a vastagbél külső felszínéig

lipidek:

különböző összetételű, vízben nem, ám zsíroldó szerekben jól oldódó zsírszerű anyagok

antioxidáns:

a szervezet idö előtti öregedési folyamataiért felelős káros szabadgyökök tevékenységének lassításában játszanak fontos szerepet az antioxidánsok.

miso:

erjesztett szójababból készült, fűszeres paszta. Sok változata létezik különböző babokból, különböző fűszerezéssel.

tempeh:

szójababból és rizsből erjesztéssel készült puha, enyhén füstölt ízű keverék.

tamari:

erjesztett szójababból készült szósz

shoyu:

erjesztett szójababból készült szósz

nori alga:

szárított tengeri alga készítmény


©International Sri Deep Madhawananda Ashram Fellowship -- Yoga in Daily Life
Vienna, 2005

Minden jog fenntartva, beleértve az egész és bármely rész nyomtatott és elektronikus másolásának jogát is.



rejtett